sobota 2. května 2015

Recenze: Temná horečka


Autor: Karen Marie Moning
Série: Horečka
Díl: První
České vydání: 352 stran, paperback
Nakladatelství: Jota, 2012

Česká anotace: Mac je obyčejná holka z malého jižanského města, která se stará především o nehty a dokonalé opálení. Její bezstarostný život ale trvá jen do chvíle, kdy najdou tělo její mrtvé sestry, která jí stačila v hlasové schránce zanechat podivný vzkaz...
Ve snaze přijít tajemství na kloub vyráží do Dublinu, kde nachází sestřin rozházený byt a množství stop. Postupně se zaplétá do přediva klamu a lží a zjišťuje, že je stejně jako její mrtvá sestra obdařena zrakem, jímž dokáže nahlédnout do světa, který zůstává ostatním lidem utajen. Zajímá ji jediné: najít knihu, která možná stála její sestru život a může přivodit zkázu celému lidstvu.


Co, proč a jak aneb Moje reakce:
Temné horečce jsem se vyhýbala jako čert kříži celé dva roky. Udělala jsem si o ní vcelku jasnou představu, a došla k názoru, že nepřečtením nic neztratím. A pak se z ní stala z nouze ctnost, sáhla jsem po ní v Levných knihách... a zjistila, že přečtením vlastně taky nic neztratím.


Trocha toho recenzování:
Celý děj se už od první strany točí okolo hlavní postavy. Rozmazlená, povrchní, dětinská a na Barbie si hrající Mac měla vše v životě naservírované jako na stříbrném podnose, a tak se není čemu divit, že její největší starostí je, jestli jí nehty na rukou i nohách ladí stejným odstínem růžové. A to je jedním ze dvou jediných kamenů úrazu v knize.
Mac by vůbec nebyla špatná knižní hrdinka, jen kdyby se z ní autorka nesnažila za všech okolností udělat hloupou husu. Mac hloupá není. Hloupou z ní děláš ty, Moningová! Takže pokud se přes tento fakt přenesete a skousnete ho, tahle vada vám nebude čtení absolutně kazit.
Druhým kamenem úrazu je skutečnost, že se v okolí Mac vyskytují pouze neuvěřitelně krásní muži. Je jedno jestli je to Danan, vražedný mafián či obyčejný student - všichni jsou neodolatelní a neuvěřitelně atraktivní, a Mac samozřejmě nezapomíná vám při každé příležitosti jejich mužnost a sex appeal připomínat a barvitě popisovat. Nutí mě to přemýšlet, jestli autorka neumí psát i o ošklivých lidech, nebo prostě vychází ze zkazek, na základě čehož si okamžitě balím kufry a stěhuju se do Dublinu, Danani nedanani.

S odhlédnutím od dvou výše zmíněných záporů knihy však dostáváme napínavý, vtipný, čtivě psaný dobrodružný příběh, který (díky bohu) má bez ohledu na poutač na obálce s erotikou společné jen pramálo. Žádná romantika, žádný milostný trojúhelník, žádné neustále řešení vztahů - to je věc, které jsem se obávala nejvíc, a jejíž absenci jsem také nejvíc ocenila. Stejně tak lehké a částečné propojení s vyšetřováním, mytologie, popsaná temná atmosféra Dublinu, postavy, které nejsou ani černé ani bílé, stále další a další tajemství, gradace, a honba za tajemnou a nebezpečnou knihou, která nám připomene, proč jsme tak moc milovali Indiana Jonese a Lovce pokladů. Nesmím opomenout i shrnutí a seznam všech základních pojmů z příběhu, který se nachází na konci knihy, a Jericha Barronse, kterého bych měla mnohem raději, kdyby nebyl tak atraktivní a Mac mi to furt necpala pod nos... ale člověk nemůže mít všechno!

Závěrečné hodnocení:
Nebudu vám lhát - Temná horečka není žádným literárním skvostem. S oblibou ji nazývám "letním brakem", a ačkoliv se hlavní postava Mac nestrefí zrovna všem do nálady, kniha je psána čtivě a poutavě, má jistý potenciál, který - jak věřím - se ještě rozvine v dalších dílech, a když si ji tak jako já bude číst při líném a slunečném dni plném opalování a lenošení, bude to přesně to pravé.


Mé hodnocení: 7/10

- Knihu si můžete objednat na e-shopu Dům knihy
- Anotace i obrázek obálky byly použity ze stránek nakladatelství

3 komentáře:

  1. Taky jsem si ty tři díly koupila v levných knihách. A docela se na to těším.
    A někde jsem četla názor, že autorka schválně napsala tu postavu, aby pak bylo vidět, jak se vyvíjí. Tak nevím. Ale mám z té hrdinky strach a nechci, aby mi tu knížku zprotivila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo je to hodně pravděpodobné, a jde vidět že se postava vyvíjí, ale lezlo mi to na nervy. Ne samotná hrdinka, ale to jak bylo vidět, že si autorka najednou uvědomila "aha, musím z ní zase trochu udělat husičku".. bylo to moc násilné.

      Vymazat
  2. Já tuhle sérii mám hodně ráda, mrzí mě, že u nás nevyjdou poslední dva díly. :/

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...