Recenze: Divergence

Autorka: Veronica Roth
Série: Divergent
Díl: První
Přeložila: Radka Kolebáčová
České vydání: 342 stran, hardback
Nakladatelství: CooBoo, 2012

Česká anotace: Chicago, budoucnost. Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka - úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.

"Již před řadou desetiletí si naši předkové uvědomili, že za znesvářený svět nelze vinit žádnou politickou ideologii, náboženské přesvědčení, rasu ani národní hrdost. Dospěli k názoru, že na vině je pouze lidská povaha - sklon lidstva páchat zlo, ať už v jakékoliv podobě. Proto rozčlenili společnost do frakcí, jejichž účelem bylo vymýtit ty lidské vlastnosti, které byly považovány za příčinu celosvětového sváru.
Ti, kteří přičítali vinu agresi, utvořili frakci Mírumilovných.
Ti, kteří za viníka označili nevědomost, se seskupili do frakce Sečtělosti.
Ti, kteří za příčinu zla označili pokrytectví, se sloučili do frakce Upřímných.
Ti, kteří poukazovali na sobeckost, se sjednotili ve frakci Odevzdaných.
A z těch, kteří odsuzovali zbabělost, se stali Neohrožení."

O této knize jsem toho slyšela opravdu hodně. Byly jí plné zahraniční weby a brzy i české, když se začalo spekulovat o možném vydání. Všichni ji vychvalovali a já na ni četla jen samé nadšené recenze, takže když se mi konečně dostala do rukou a já začala číst, přistupovala jsem k ní značně skepticky. Jsem už prostě taková, od takové knihy toho obyčejně hodně čekám, a když mě zklame, nadávám pak až do božího rána. Naštěstí se ukázalo, že u Divergence tomu tak nebude. Ta kniha je jednoduše výborná.

Hlavní hrdinkou je šestnáctiletá Beatrice z Odevzdanosti, která se musí rozhodnout, ve které frakci chce nadále žít. Její volba je však při testu, který jí má s výběrem pomoct, ztížena faktem, že je Divergentní, Odlišná - má vlohy pro všechny frakce, což je v jejím světě velmi nebezpečné.
Upřímně řečeno jsem nejprve nevěděla, co si o ní myslet, jelikož mi prvních pár kapitol laicky řečeno brnkala na nervy. Její neustálé stěžování si, kterak ji nikdo nemá rád, nikdo jí nerozumí a je na celém tom širém světě osamělá, mě od knihy málem odradilo a já se kolikrát i modlila, aby ji zabili a já měla konečně pokoj. Po pár kapitolách se však jako mávnutím kouzelného proutku změnila na velmi empatickou a statečnou osobnost, kterou jsem si zamilovala, a jejíž příběh jsem nechtěla odložit.

Příběh sám se odehrává v rozpadajícím se Chicagu. Město, obklopené bažinami, se rozdělilo do pěti frakcí: Neohroženosti, Sečtělosti, Odevzdanosti, Upřímnosti a Mírumilovnosti, přičemž každá ctí a odmítá jiné vlastnosti a každá nenávidí tu druhou. Všechny frakce navíc uznávají pravidlo "nejprve frakce, pak krev", takže když se v Den volby musí šestnáctiletí ze všech frakcí rozhodnout, ve které frakci chtějí dále žít, hrozí jim možnost, že už svou rodinu nikdy neuvidí - krásná ukázka zdánlivě dokonalé společnosti, která však stojí na pokraji zániku.

Celý tento svět je vykreslen tak pečlivě a detailně, až to bere dech. V příběhu nejdeme spoustu rozličných charakterů, které dávají knize na rozmanitosti a autorka se nebojí ani smrti, čímž získává kniha i určitou surovost. A díky ich-formě, kterou je kniha psána, je čtenář okamžitě vtažen do děje, i kdyby sebevíc nechtěl.

S překladem jsem neměla sebemenší problém. Jde vidět, že si dala překladatelka s knihou spoustu práce, jelikož většina jmen, názvů frakcí či jiných aspektů tohoto světa je přeložena do češtiny a nepůsobí nijak rušivě. Za to má můj veliký obdiv, protože není nic horšího, než když čtete skvělou knihu, ale nějaké to jméno vám tam prostě nějak nesedí a v četbě vás neustále ruší (viz Hurikán v Hunger Games).

Z mého předchozího popisu, kterak mi hlavní hrdinka lezla na nervy, byste mohli získat dojem, že se mi kniha nelíbila. Není tomu tak. Takhle kniha je prostě skvělá. Na to, že jde o autorčinu prvotinu, je až překvapivě propracovaná a výborná. Stránky se otáčely prakticky samy, občas nastávaly i celkem perné chvilky, kdy jsem se při napínavých scénách prakticky dusila, jak jsem zadržovala dech. A po dočtení jsem si řekla: Kde je sakra druhý díl? Chci pokračování! Hned teď! Abych se však dozvěděla, jak to bude s Tris pokračovat, musela bych sáhnout po anglickém originálu a já nejsem s angličtinou zrovna kamarádka. Takže si budu zřejmě muset stejně jako ostatní počkat na český vydání druhého dílu, které je plánováno na říjen tohoto roku.

Tento příběh má vše, co má správný příběh mít; sympatické a statečné postavy, prostředí, ve kterém bych nechtěla žít, ale baví mě jej sledovat, napětí i vtip a hlavně příběh graduje, což se - jak už jsem výše zmínila - postaralo i o pár bezdechých chvilek. Kniha proto ode mě dostává zasloužený plný počet bodů. Miluju Divergenci!

Moje hodnocení: 10/10

- Anotace i obálka byly použity ze stránek nakladatelství