Recenze: Modrá jako safír

Autorka: Kerstin Gier
Série: Drahokamy
Díl: Druhý
Přeložila: Tereza Pecková
České vydání: 344 stran, hardback
Nakladatelství: CooBoo, 2012

Česká anotace: Být čerstvě zamilovaná v minulosti vážně není dobrý nápad. To si přinejmenším myslí šestnáctiletá Gwendolyn, novopečená cestovatelka časem. Koneckonců mají oba s Gideonem docela jiné starosti. Například jak zachránit svět. Nebo se naučit tančit menuet (A ani jedno není vůbec snadné!). Gwen má sice po svém boku několik dobrých rádců, ale když se Gideon začne chovat tajuplně, je jí jasné, že musí své hormony co nejdříve dostat pod kontrolu. Jinak z toho, že láska nezná čas, nezbude vůbec nic!

Druhý díl začíná přesně tam, kde první skončil (= Gwendolynin a Gideonův polibek a samé ach a ještě). Což může být rozhodně skvělé, pokud jste začali číst druhý díl bezprostředně po přečtení prvního. Já měla mezi díly skoro tříměsíční pauzu plnou jiných knih, takže jsem se bohužel na chvíli ztratila, když přišly na scénu postavy, které se v prvním díle neobjevovaly tak často. Brzy jsem se však zorientovala a mohla si naplno tuto skvělou knihu i její báječně propracovaný příběh vychutnat.

A že bylo co vychutnávat! Autorce se musí nechat, že vytvořila neopakovatelný příběh plný zvratů, propracovaných postav a záhad, které čekají na každém rohu. Ostatně, propracovanost celého příběhu je až neuvěřitelná. Všechno souvisí se vším, a ať si člověk láme hlavu, jak chce, nepřijde na nic. Tajemství celé knihy jsou ukrytá opravdu pečlivě, a zřejmě tak zůstanou až do konce třetího a posledního dílu, takže se máme rozhodně ještě na co těšit.

Co se týče postav, kromě těch starých se zde objevují i nové, jako je například Gwenin nový kamarád, démon starého kostelního chrliče jménem Xemerius. Xem (jak jsem mu tajně během čtení začala říkat), je přesně taková postava, jakou příběh potřebuje. Tedy, ne, že by příběh ještě něco potřeboval... ale je to něco, co knihu pozvedne ještě o něco výš. Tento milý démon je ukecaný (a to opravdu hodně), neodbytný... a taky vtipný, věrný, a nešetří sarkasmem. Ti, kteří již četli první díl, a ví, jaká Gwen je, musí už teď tušit, že z těchle dvou bude skvělá dvojka.
Co se týče Gideona, tenhle namyšlený a arogantní kluk začíná brnkat na nervy nejen svou drzostí. Jednou je takový, podruhé makový... a kromě Gwen doháněl k šílenství i mě. Přesto stále zůstává jednou z mých nejoblíbenějších postav, ačkoliv jsem očividně doplatila na to své brblání "mohl být nesnesitelnější ještě o něco víc" z recenze na první díl.

Druhý díl je celkově mnohem propracovanější, než ten první. Ukazuje se, že ne každý je takový, jakým se zdá být, a za jakého jsme ho měli. Vezměte si třeba takového hraběte St. Germaina - v Rudé jako rubín vyhrožoval a nepředvedl se zrovna v tom nejlepším světle, v Modré jako safír si naopak hrál na hodného dědečka z pohádky a nešetřil lichotkami a milým chováním, ačkoliv na něj Gideon a Gwen vyhrabali pěknou špínu.
Sama Gwen při elapsování - kontrolovaných a určených skocích časem za pomoci chronografu - narazí v místnosti, kde neměl nikdo být, na mladou verzi svého dědečka, který tvrdí, že do místnosti přišel na její pozvání, ačkoliv si sama Gwen není ničeho vědoma. Tato událost roztáčí kolotoč pochybností, zda-li to je nakonec opravdu ona, kdo zradí Strážce. Ke všemu je Gideon při pochůzkách v minulosti zraněn a tvrdí, že za to může sama Gwen, kterou těsně před svým napadením viděl. Když si k tomu všemu přidáte výuku tance, dějin a vybraného chování, aby obstála na soaré, kde se má znovu setkat s hrabětem, není divu, že začíná chudák Gwen ztrácet hlavu. Vyrovnává se však s celou situací se sarkasmem sobě vlastním.

Čímž se dostáváme k největšímu plusu knihy, kterým není nic jiného než vtip. Ten totiž celou knihu provází, ubírá jí jakési "těžkosti" a spolu s romantickou dějovou linkou pasuje celou trilogii a jedno z největších překvapení tohoto roku. Přidejte si již zmíněnou originální zápletku a propracovanost děje a určitě vám musí být jasné, že tuhle knihu již nepustíte z ruky.
Plynule tedy přejdeme k hodnocení, které nemůže být jiné, než plný počet bodů.

Mé hodnocení: 10/10

- Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství