neděle 14. října 2012

Recenze: Spirála 1

Autor: Džundži Itó
Přeložila: Jana Hrčková, Jan Horgoš
České vydání: 208 stran, paperback
Nakladatelství: Zoner Press, 2010

Česká anotace: Spirály. Člověk je v běžném životě ani nevnímá. Každý den je podvědomě vidíme všude kolem sebe a jsou jen dalším z mnoha tvarů. Tvoří jen další drobnou součást života... Ale jen do okamžiku, než začne jít o život! Kirie Goši o tom ví své. Její domov totiž zachvátila podivná posedlost těmito magickými tvary. Poklidná atmosféra přímořského městečka mizí, lidé začínají šílet a první oběti na sebe nedávají dlouho čekat. Hysterie narůstá a spirály útočí. Podaří se Kirii přežít v prokletém městě? První díl děsivého grafického románu známého japonského autora hororů Džundžiho Itóa vám otevře dveře do hrůzostrašného světa spirál. Máte možnost - poprvé v českém jazyce - ponořit se do napínavého příběhu doprovázeného ilustracemi, ze kterých vám bude běhat mráz po zádech, a to ještě dlouho po zavření knihy! Možná, že se po přečtení této mangy začnete na spirály kolem sebe dívat trochu jinýma očima…

Tahle manga naprosto překopala moje předešlé představy o významu přídavných slov morbidní, zvrácený, šílený a nechutný.

Spirála je manga o... spirálách. Opravdu nečekané, že? Měla bych vás ale varovat - tohle není nic pro slabé povahy. Vážně, vážně jsem si myslela, že mám silný žaludek. Ale při čtení o tom, kterak si jeden trochu podivínský tatínek zlámal všechny kosti v těle, aby se nacpal do sudu do vzoru spirály (ačkoliv vážně nechápu, jak to dokázal), přičemž následovala kresba přes celou stránku výše popisovaného děje, navíc obohacená o spoustu nechutných detailů, jsem málem vyklopila grilované kuře zpátky na talíř.
A protože jsem sadista, o zmíněnou kresbu se s vámi podělím:

Chuťovka, co? A takových to kreseb najdete v manze vážně spoustu. Džundži je totiž mistr ve svém oboru a nechybí mu smysl pro zvrácenost. Na druhou stranu musím uznat, že styl kresby se k samotnému příběhu (ve kterém dokonce ožívají vlasy) vážně hodí. Rozhoupaný žaludek nechme stranou, tohle je opravdový horor, jak se patří. Kresba je vážně výborná, více v evropském stylu, než v tom tradičním japosnkém (takže nečekejte žádná velká kukadla, ale tváře, jaké mají být) a vcelku realistické prostředí.
Co mě vážně dostalo, jsou grimasy - a mám na mysli opravdové grimasy. Postavy nevyjadřují šok otevřenými ústy, ale někdy až přehnanou reakcí, a stejně je to tak i u strachu a vyděšení. Působí tak, že z nich čtenář děs sám pocítí na vlastní kůži. A to se mi moc líbí. Stejně tak jsou kresby dynamické a žádná tam není jen proto, aby vyplnila zbývající prostor. Nemluvě o tom, že prvních pár stran je barevných. Tento drobný detail se mi vážně líbil. Stejně jako nenápadné spirály, z nichž byla na oněch prvních stranách tvořená tráva.
Sama manga je dělena do 6 povídek, z nichž každá má cca 25 stránek. A na každé z těch 25 stránek se něco děje. Jsou takovými samostatnými částmi celku - každá má svůj začátek a svůj konec, na druhou stranu jsou propojené, a to nejen dvěma hlavními postavami. Celkově se mi tento nápad velice líbil - mám na mysli, že jsou každé povídky-kapitoly odděleny určitým časovým úsekem, takže čtenář nemá pocit, že se v příběhu všechno děje z hodiny na hodinu.

Ačkoliv je manga Spirála tím nejsadističtějším a nejšílenějším, co jsem v poslední době četla, zároveň nemůžu než netleskat Džunžiově genialitě, protože tak detailně propracovanou mangu jsem už dlouho nečetla. A navzdory mým nočním můrám ze spirál se ohromně těším, až se mi do rukou dostane druhý díl. Přesto si znovu neodpustím varování: Tohle není nic pro slabé povahy. Spirály vás pohltí.

Mé hodnocení: 9/10

- Chtěla bych poděkovat nakladartelství Zoner Press za poskytnutí recenzního výtisku