sobota 1. prosince 2012

Recenze: Dědička



Autor: Amanda Hocking
Série: Svět Tryllů
Díl: První
České vydání: 312 stran, hardback
Nakladatelství: Fortuna Libri, 2012

Česká anotace: Vstupte do světa Tryllů!
Když bylo Wendy pouhých šest let, matka se ji pokusila zabít. Tvrdila jí, že je monstrum. O jedenáct let později se Wendy začíná obávat, že matka měla tehdy možná pravdu. Dochází jí, že asi není tím, kým si po celý život myslela, že je. Toto poznání jí pomáhá odhalit Finn Holmes.
Finn, záhadný spolužák, zprvu Wendy jen neustále pozoruje. Něco na něm Wendy neskutečně přitahuje, ale zároveň děsí. S jeho pomocí se dozví i pravdu o sobě a svém životě: Jako miminko byla zaměněna s jiným dítětem, chlapcem. Ještě v šoku se Wendy vydá s Finnem za svou pravou matkou. Netuší ale, co ji tam čeká...
Nový domov Wendy nutí nechat dosavadní život za sebou, zapomenout na školu jí problém nedělá, ale jak se vypořádá se ztrátou svého bratra a tety? Wendy se musí poprat se svým novým údělem a s tím, že ani u své pravé matky nenajde city, které celé dětství tak moc postrádala.


Co, proč a jak aneb Moje reakce:
Na "slupnutí" této oddychovky mi stačilo jedno odpoledne a už půl hodiny po přečtení se musím podělit o své zážitky z četby v recenzi. Takhle kniha mě totiž opravdu uchvátila.

Trocha toho recenzování:
Nuž... když mi Dědička přišla domů, zkonstatovala jsem jediné - miluju tu obálku, ale nebude mi sedět do knihovny. Ano, přesně takto by se dal shrnout můj první dojem. Nicméně, když jsem si přečetla opravdu zajímavý prolog, už jsem nedokázala knihu odložit. Opravdu mě vtáhla do děje.
Ačkoliv jsem si po napínavém prologu nemohla nějak zvyknout na pomalejší ráz vyprávění, které se ze začátku táhlo asi tak jako já po ránu z postele, měla jsem silné nutkání číst dál. Tak nějak jsem věděla, že pokud přimhouřím oči nad "Bellovským syndromem", kterým hlavní hrdinka Wendy očividně trpěla, pokud zhodnotila nového spolužáka jako sociopata a stejně byla ochotná přiznat si, že ji čímsi neskutečně přitahuje, a dokážu s určitým úsilím přehlédnout těch pár konin, co vyvedla, dostane se mi skvělé oddychovky, která mě pohodlně zabaví na celý zbytek dne. A světe div se - měla jsem pravdu.

Shrňme si fakta - máme tady příběh, ve kterém jsou čím dál častěji se objevující víly zaměněny za troly - pardon, Trylly. Příběh je sám o sobě čtivý a obsahuje vše, co má skvělá kniha mít- vzpurnou hlavní hrdinku, sexy chlapce, kterého si beze všeho zamiluje každá čtenářka, trochu magie, pár skvěle vykreslených postav, nějakou tu záhadu a město Tryllů, skryté před obyčejnými lidmi nějakými čárami. Když si toto všechno spojíte dohromady, vyjde vám z toho něco, co prostě nedokážete odložit.

Nicméně, i tato kniha má pár háčků. Tak především - trolové chodí bosky? No, nedovedla jsem si to prostě představit. Trolové jsou vegetariáni a vegani? Tak to jsem si už vůbec nedovedla představit. Ráda bych doufala v nějaké vysvětlení v další knize, bohužel z toho, jak definitivně byly tyto informace podané, začíná má naděje poněkud ochabovat.
Při čtení jsem se kolikrát neubránila pocitu, jestli hlavní hrdinku v knize nevyměnili ještě jednou - měnila názory a chování a z nezapadající drsňačky se stala nezapadající průměrná slečna. Bohužel. 

Za co jsem však byla ráda, byl to, že se autorce povedlo navodit i atmosféru jakési nepřístupnosti a záhadnosti - svět Tryllů je zajímavý, avšak spolu s monarchií i jaksi nepředvídatelný a jasně vám dává najevo, že pokud nestojíte na těch přednějších příčkách, rozhodně byste v něm žít nechtěli. A ani těm vysoko kolikrát není co závidět.
Použitím "cizích" názvů a také špatné informovanosti hlavní postavy nám také autorka znemožnila hned od začátku zjistit, co se to sakra děje, kdo je kdo a proč se všichni chovají tak, jak se chovají. A hlavně - proč na konkrétní jména (či názvy) postavy reagují tak, jak reagují. V některých případech se sice neubráníte pocitu "já přesně vím, co se bude dít dál", povětšinou si však budete lámat hlavu, kdy se Wendy (a tím pádem i vy) konečně něco dozvíte.

Postavy... ach, postavy. Na ty si rozhodně nemůžu stěžovat. Wendy si to u mě sice trochu pokazila hned na začátku větou "A v tu chvíli jsem věděla, že jsem se do něj zamilovala.", pokud však podobné symptomy již zmíněného Bellovského syndromu pomineme, byla sympatická a a bylo velice lehké se s ní ztotožnit. 
Finn... ach, Finn. Můj nový knižní crush. Tohohle kluka zbožňuju už od začátku. Občas jsem se sice nemohla vyhnout jakémusi srovnávání s jemu podobnými mužskými postavami v YA literatuře, přesto jsem si ho oblíbila. A křičím - v příštím díle více Finna!
Elora? Chladná, bez špetky mateřského instinktu, pedantka, ledová královna - těžko byste pohledali lépe vykreslenou postavu.

S překladem jsem byla velice spokojená. Jistě, nečetla jsem originál, přesto si troufám tvrdit, že i bez toho poznám, že když se kniha lehce čte a na překlep narazíte pouze jednou či dvakrát, tak to nemůže být zas tak špatné. Ačkoliv jsem nepobrala jednu maličkost - odkdy se místo kapky používá slza (Vypil vše do poslední slzy; Nebyla v ní ani slza soucitu)?

Závěrečné hodnocení:
Knihu nemohu hodnotit jinak, než kladně - jak jste už beztak pochytili z recenze. Opravdu se mi líbilo, jak autorka pojala svět Tryllů, včetně jejich zvyků a tradic, nemohla jsem neocenit i fakt, že na nás nenavalila hromadu romantiky sladké jako cukrová vata. Vztah Finna a Wendy se rozvíjel pomaloučku, polehoučku a moc pěkně. A jestli jsem čekala takovýto konec? Ano, ale ani to mi nebrání v tom, vychválit Dědičku až do nebes. Pokud hledáte příjemné a oddychové čtení, pak už určitě víte, po čem se příště v knihkupectví podívat.

Mé hodnocení: 9/10

- Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fortuna Libri  za poskytnutí recenzního výtisku
- Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství, a také na internetových knihkupectvích Livro a Martinus
- Anotace i obrázek obálky byly použity ze stránek nakladatelství

2 komentáře:

  1. Pěkná recenze, na Dědičku už se těším. :) :)

    P.S. Stihneš týden s knížkou? ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! :) No, stihnu... bude asi až zítra :) Akorát nevím, jak bude vypadat, když mám co minutu záchvat kašle, takže počítám, že se dost pobavíte :D

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...