Recenze: Nenávist až za hrob

Autorka: Jeaniene Frost
Série: Noční lovci
Díl: Třetí
Přeložila: Zuzana Ľalíková
České vydání: 240 stran, hardback
Nakladatelství: Fantom Print, 2013

Česká anotace: Cat společně se svým upírským milencem Bonesem dál pomáhají zvláštnímu oddělení Národní bezpečnosti v lovu nebezpečných nemrtvých bytostí. Situaci komplikuje to, že Cat, napůl člověk a napůl upír, začíná být jako Zrzavá smrtka až příliš proslulá, a navíc s ní má stále ještě nevyřízené účty její biologický otec, sadistický upír Max.K tomu všemu dostane Bones nečekanou nabídku, která se jen tak neodmítá. Jeho Velmistr, starý egyptský upír Mecheres, mu předá část své moci a navždy tak propojí jejich klany. Za všechno se ale musí platit a rovněž tato na první pohled skvělá šance v sobě skrývá nebezpečí, které může znamenat nejen odloučení, ale i smrt.

Řeknu to jednoduše - jsem moc, moc zklamaná...

Anotace nám toho zrovna moc neřekne, tak vám trochu napovím - třetí díl se odehrává dva měsíce po skončení druhého dílu. Cat s Bonesem stále pracují pro Dona a loví upíry, Tate je do Cat stále zamilovaný a Bones s Cat plánují svatbu - tentokrát opravdovou. To by se jim ale nesměl do cesty připlést Catin biologický otec Max. Ten má ke všemu mocné přátelé, kteří by dali cokoliv na světě, aby mohli vidět Cat mrtvou. Nic ale není černobílé, a tak se připravte na spoustu akce, za kterou nestojí nic menšího, než je válka upírů.

Jeaniene na nás však ušila pěknou boudu. Už na první stránce na nás navalí spoustu akce a sotva se prokoušeme jednou kapitolou plnou boje, hned za rohem na nás čeká další boj. Což o to, nějakou chvíli by to mohlo fungovat, ale Jeanieni fanoušci nejsou hloupí, a tak jim nejpozději v druhé polovině knihy dojde, že je sice kniha napěchovaná akcí až k prasknutí, ale ve skutečnosti se nic moc neděje. A to je právě kámen úrazu. V Nenávisti až za hrob se vlastně nic, co by stálo za zmínku, nestane. A ačkoliv by se z námětu dalo něco vytřískat i do dalších díků, Jeaniene to spolehlivě zabila - doslova míněno.

Co se týče postav, z Cat, která se u spousty čtenářů ne bezdůvodně zařadila mezi nejoblíbenější hrdinky, se stala ufňukaná chudinka, která si bez svého milovaného Bonese nezajde ani na záchod. Když zrovna s někým  nebojuje na život a na smrt, kdy vám dokáže, že si svou přezdívku Zrzavá smrtka nevysloužila nadarmo, neubráníte se myšlence, kam se poděla stará dobrá Cat. Odhodlání i veškerá bojovnost je fuč.
Veškeré dění ovládá Bones, tentokrát však bez své obvyklé grácie. Jeho všudypřítomnost mě nikterak nevzrušovala a naopak mě jeho nepolevující úsilí udržet Cat v pozadí za účelem "jejího vlastního bezpečí" přiváděla k nepříčetnosti. Ano, Bonesi, všichni chápou, že jsi bůh. Ale čeho je moc, toho je příliš, a mě nejednou napadlo, že Bones poněkud potlačuje Catinu přirozenou náturu bojovnice, ačkoliv on sám nám ukáže svou temnější stránku a je jenom na nás, jak se s ní popasujeme.
Za zmínku stojí také Patra, dcera Kleopatry, dva tisíce stará upírka ovládající černou magii. Kdo hádá, že právě ona vede druhou stranu upírů ve válce, ten hádá správně. Patra je mrcha. Patra jedna z nejmocnějších upírů. A nakonec, Patra chce Cat zabít a udělá pro to cokoliv. Její odhodlání mě nepřestávalo udivovat, ačkoliv myslím, že se mohla snažit ještě o něco víc, jakkoliv moc mám Cat ráda. Kdo by si neoblíbil egyptskou upíří mrchu?
A kromě Patry máme ještě jednu novou postavu, a tou je Vlad Tepeš. Kdo si myslí, že je to (ne)chvalně známý Drákula, myslí si správně. Tuto postavu si nejde nezamilovat. Jeho sarkastickým průpovídkám se budete smát a zvedne vám náladu, kdykoliv se objeví na scéně.

Abych ale jenom nepomlouvala, i ve třetím dílu se našlo pár věcí, které mě rozesmály. Tak například zmínka o Anne Rice, kterou pronesl již zmiňovaný Drákula. Drákula samotný, o kterém doufám, že ještě hodně zamíchá kartami a že ho Jeaniene nedegraduje na dalšího z Catiných obdivovatelů. Jeho předstíraný souboj s Cat stál opravdu za to, stejně jako jeho popichování se s Bonesem.
O spoustu legrace se jako vždy postará Catina matka se svými urážkami, adresovanými Bonesovi, i její náhlá proměna. A za zmínku také stojí ne zrovna milé opětovné setkání Maxe a Cat, které - ačkoliv je zcela jasné, jak dopadne - připraví čtenáři pár bezdechých chvilek. A samozřejmě nesmím zapomenout jak na scénu v zábavním parku a v autě, kdy se nám Tate hezky vybarví, tak na akcí napěchovanou bitvu upírů proti záhrobí, kdy jeden nestíhá sledovat, co se zrovna děje.

Kniha byla také jako vždy psána svižně a čtivě, takže se rozhodně nebudete co chvíli rozčilovat nad překlepy či špatně formulovanými větami. Akce vás také sama o sobě dostatečně zabaví, zasmějete se, popláčete si, párkrát podvědomě zadržíte dech a ve směsce starých i nových postav si každý najde tu svou, kterou si oblíbí.
A mimochodem - žádné postelové scény nečekejte. Ano, je to tak - Nenávist až za hrob postrádá obvyklou úchylnost Nočních lovců.

Původně jsem chtěla dát třetímu dílu pouze 5 bodů, ale to bych zase nadhodnotila knihy, které byly o mnoho horší. Nemění to sice nic na tom, že pro mě byl třetí díl Nočních lovců zklamáním, i tak jsem se ale na pár hodin příjemně zabavila a těším se na čtvrtý díl, protože stejně jako ostatní Jeanienini fanoušci vím, čeho je tato spisovatelka schopná, a že nám dalším pokračováním Nočních lovců rozhodně vytře zrak. I tak mě ale moc mrzí nevyužitý potenciál. Na druhou stranu se neodvažuji hádat, co by se mohlo v dalším díle udát.

Mé hodnocení: 6/10