Recenze: Boj o trůn

Autor: Amanda Hocking
Série: Svět Tryllů
Díl: Třetí
PřeložilJana Jašová
České vydání: 312 stran, hardback
Nakladatelství: Fortuna Libri, 2013

Česká anotace: Wendy Everlyová čelí nepříjemné volbě. Trylly může zachránit před nemilosrdnými nepřáteli jen tím, že se sama obětuje. Pokud se nevzdá Vittře, její lid se ocitne v brutální válce s neporazitelným nepřítelem. Ale jak by Wendy mohla opustit přátele, i když je to jediná možná cesta k jejich záchraně?
V sázce je všechno, protože království není to jediné, co by mohla ztratit. Poté, co se zamilovala do Finna i Lokiho, se musí rozhodnout, koho bude milovat navždy. Nakonec zjistí, který z nich dvou je ten pravý. Není však jisté, že se naplnění své lásky dožijí.Všechno směřovalo k tomuto momentu. Má v rukou budoucnost celého svého světa. Je připravená za něj bojovat?

Jednoznačně nejlepší díl série. Mé srdce plesá!

Poslední díl jsem otevírala s nadšením sobě vlastním. Poté, co jsem knihu dostatečně ohmatala a pokochala se její (ne)čekaně přenádhernou obálkou, nedočkavě jsem se pustila do čtení. Nemohla jsem se dočkat, až se dozvím, jak to vlastně s tou Wendy dopadne. A nestačila jsem se divit.
Ale radostně divit! Z Wendy se za tu chvíli, než se příběh přehoupl z druhého dílu do třetího, stala královna, jak se sluší a patří. Místo své nemocné matky Elory se účastní porad, při kterých jednak plánuje obranu Tryllů proti Vittře, jednak dbá na to, aby ve Foreningu všechno šlapalo jako po drátkách, pilně studuje historii Tryllů, a při tom všem stíhá i cvičit své schopnosti a podílet se na organizaci své svatby. Nevycházela jsem z údivu, kde se to všechno ve Wendy bere, když si vezmeme v úvahu to, kterak prozatím dokázala jen uhánět Finna a fňukat, že nechce být královnou. Měla jsem z té holky radost.
Wendina proměna byla jedním z největších plusů knihy, stejně jako fakt, že jsme se konečně dostali alespoň na chvíli z paláce, byť jenom do části města, kde bydlí Stopaři - i to stačilo. Forening alespoň na chvíli přestal být tajemný jako hrad v Karpatech.
K dalším významným plusům knihy musím přičíst i vývoj vztahu matka a dcera. Ano, hádáte správně, Elora s Wendy konečně vykročily tou správnou nohou. Jejich scény jsem si zamilovala a lituji, že jich nemohlo být více.
Jedním z největších překvapení - ačkoliv jich bylo hned několik - byla zaručeně Wendina a Toveho svatba. Jakkoliv jsem si mohla myslet, že ji nakonec přeruší útok Vittry, čímž k ní automaticky nedojde, byla jsem velice rychle vyvedena z omylu, jelikož se Wendy a Tove skutečně vzali. Klaním se Amandě Hocking za to, že se nesnažila všechno si zjednodušit a zlehčit a s příběhem i čtenářovou myslí si trochu pohrála.

Co do stylu psaní už jsme si mohli z předchozích dvou dílů všimnout, že autorka píše velice svižným, lehkým tempem, díky kterému se dá kniha "slupnout" za jediné odpoledne, ani si toho nevšimnete. U posledního dílu se však Amandě povedl vskutku husarský kousek - dojde vám dech. Obrazně i doslova, při spoustě scén budete muset knihu na chvíli odložit, abyste veškeré informace vstřebali, přičemž zjistíte, že přečíst knihu na jeden zátah se vám vlastně ani moc nechce. Co za tím stojí? Jeden prostý fakt, kterým není nic jiného, než že si budete chtít tento více než povedený poslední díl vychutnat, co nejvíce to jde. A ačkoliv déle než do druhého dne s tím čekáním stejně nevydržíte, bude to stát za to. A nakonec zjistíte, že jste si celou tu napínavou, romantickou, dramatickou, (ne)předvídatelnou a neopakovatelnou jízdu užili více, než jste kdy mohli tušit.

Nemám, co bych vytkla. Poslední, dodatkovou kapitolu jsem četla se slzami dojetí v očích. Co na tom, že jsem se z přeslazeného konce málem roztekla jako karamel, poslednímu dílu zkrátka nemám, co vytknout. Vše, na co jsme čekali, se zúčtovalo v tomto grandiózním finále, kdy se čtenáři dostalo nezapomenutelného zážitku z četby, nadšeného úžasu, kterak žádná z postav nezůstala na ocet, a to vše je korunované úsměvem a bolístkou srdci, když si uvědomíte, že je na čase dát světu Tryllů sbohem. A že je to šťastné sbohem!

Mé hodnocení: 10/10

- Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fortuna Libri  za poskytnutí recenzního výtisku