Recenze: Zápisník jedné lásky

Autor: Nicolas Sparks
Série: Calhounovi
Díl: První
České vydání: 160 stran, hardback
Nakladatelství: Ikar, 2013

Česká anotace:
Poutavý milostný příběh se odehrává roku 1946 v Jižní Karolíně. Jedenatřicetiletý Noah Caulhoun, válečný veterán z amerického Jihu, se po druhé světové válce vrací domů, aby začal nový život a obnovil zašlou krásu starého venkovského domu na plantáži. I když mu práce přináší uspokojení, stále ho rozechvívá vzpomínka na krásnou Allie, s níž se setkal před čtrnácti lety a kterou miloval hlubokou a upřímnou láskou.Přestože se mu nepodařilo dívku znovu najít, nemůže zapomenout na jejich společně strávené léto. Pomalu se smiřuje s tím, že bude do konce života pouze vzpomínat, když se jeho milovaná náhle vrací do města, aby se s ním setkala naposledy...Podle bestselleru Nicholase Sparkse natočil režisér Nick Cassavetes pro filmové studio New Line Cinema epický příběh o ztracené a znovu nalezené lásce, o nových začátcích a druhých šancích.

Knihy od Nicolase Sparkse bez debaty patří mezi ty nejkrásnější, nejromantičtější, ale i nejsmutnější vůbec. I pan Sparks se však musel nejdříve naučit psát, a tak vás Zápisník jedné lásky bohužel emočně nevyždíme tolik, jak byste si mohli myslet. I tak však stále stojí za přečtení.

Zápisník jedné lásky byla jedna z mála knih, u kterých jsem nejdříve viděla film. Ten samotný mě na svou knižní předlohu natolik navnadil, že jsem jí za žádných okolností nemohla odolat. Kdo ví, jestli to však bylo dobře.
Kniha je totiž zoufale krátká a plytká. Nesčetněkrát jsem v ní hledala své oblíbené filmové scény - marně. Jistě, jistě, kniha není film, i tak se však nemůžu zbavit pocitu, že by si Noah a Allie zasloužili, aby byl jejich vztah více rozvinutý, některé důležité scény více prokreslené, méně kýčovité, a aby i sami dva dostali tolik prostoru, kolik si zaslouží.
Na druhou stranu, pokud vynechám fakt, že jsem si u filmu pobrečela mnohonásobně více, i kniha má něco do sebe. Upřímně, u velké lásky je jedno, jestli je vyprávěna na stránkách knih, nebo na stříbrném plátně - na obsahu to nic nemění. I přes své malé chybky příběh rozhodně nudný není, jisté dynamičnosti nabývá i díky rozdělení do tří časových rovin - první se odehrává v létě, kdy se Noah a Allie seznámí, druhá o čtrnáct let později, kdy se znovu setkávají, a třetí ještě o mnoho let později, kdy v domově důchodců starý muž vypráví nemocné ženě příběh o veliké lásce. Troufnu si tvrdit, že ačkoliv je druhá část rozhodně nejzajímavější a nejlépe prokreslená, každého bezevšeho nejvíce zasáhne právě posledních pár stran, a neurčitý závěr knihy, který vás nakonec donutí o celém příběhu uvažovat a přemýšlet, ať už chcete či ne. Nicolas Sparks je navíc opravdový mistr slova, a tak si můžete být jistí, že i když je kniha staršího vydání, a tudíž se může zdát, že nebude její styl psaní pro každého, barvitě vykreslené scény, jako je například ta na jezeře, si rozhodně vychutnáte.
Jedním z velikých kladů knihy, který v závěru rozhodně musím vyzdvihnout, je skutečnost, že je kniha vyprávěna z pohledu obou hrdinů - hlavní slovo má sice Noah se svými vzpomínkami na mládí, otce, a přestavbu rodinného domu, místy však děj přebíhá i na Allie, a my tak můžeme sledovat průběh jejího rozhodování, zda-li se znovu setkat s Noahem, které v sobě neslo i trochu napětí.

Zápisník jedné lásky rozhodně není špatná kniha, bohužel je jednou z mála výjimek, kdy ji zdaleka předčí její filmové zpracování. Ne že by příběh Allie a Noaha vyprávěný na stránkách nevzal čtenáře (či spíše čtenářky) za srdce, rozhodně by mu však prospělo o pár desítek stran navíc. A ačkoliv jsem fanynkou všech "Sparkovsek", v tomto případě doporučuji spíše film, u kterého si spíše popláčete, a zůstanete ulepení od romantiky jako od medu.

Mé hodnocení: 6/10

- Z poskytnutí recenzního výtisku děkuji vydavatelství Knižní klub
- Knihu si můžete objednat na stránkách vydavatelství