Recenze: Čísla - Chaos

Autorka: Rachel Ward
Série: Čísla
Díl: Druhý
Přeložila: Marie Fulková
České vydání: 368 stran, paperback
Nakladatelství: Egmont, 2011

Česká anotace: Adam je šestnáctiletý kluk, který se vzhledem neliší od svých vrstevníků. Přesto je naprosto výjimečný. Stejně jako jeho matka i on vidí čísla. Když se někomu podívá do očí, vidí je. Zpočátku nevěděl, co znamenají. V den smrti své matky pochopil, že jsou to data úmrtí. Vede si poznámky ve svém bloku, kam zapisuje informace o lidech, s nimiž se setká, a jejich čísla. Na stránkách se neustále opakuje číslo 112027. Je jasné, že ten den se stane v Londýně katastrofa velkého rozsahu, při níž zemřou tisíce lidí.
Osudné datum se neodvratně blíží a Adam se trápí čím dál víc. Neví, co má dělat. Neví, jak varovat lidi, aby Londýn opustili a zachránili si životy. Neodvažuje se o tom nikomu říct, bojí se, že by mu nikdo nevěřil.
Ale není sám, kdo o katastrofě ví nebo ji alespoň tuší. Jeho spolužačku Sáru pronásleduje několik měsíců děsivý sen. Vidí Londýn v plamenech, bortící se budovy, mrtvé a zraněné v sutinách. Sára utíká z domova a Adam ji hledá, až ji konečně objeví v jednom squatu. Společně přemýšlejí, jak katastrofě zabránit a jestli je to vůbec možné. Podaří se jim najít způsob, jak lidi varovat? Pokusí se o to? A bude jejich úsilí vůbec k něčemu?

Tak se znovu setkáváme s Rachel Ward a jejími hrdiny, se kterými se život jen tak nemazlí. (Ne)hrdinové zůstali, zůstaly i jejich pletky s policií, avšak zatímco by se Jeminy a Pavoukovy problémy z první knihy daly prohlásit za pouhé laškování se zákonem, hlavní postavy druhé knihy rozhodně nešetří a nahází na ně, co jen může - zlého tatínka, policii, sociálku, těhotenství, vraždu, pár ošklivých nočních můr a navrch ještě apokalypsu. Zdá se, že život v Londýně roku 2026 není žádný med, a to jak pro černocha, tak pro holku z bohaté rodiny.

,,Nespisovština" zůstala a pokud vás na ni Rachel navykla tak jako mě, s překvapením zjistíte, že se na ni vlastně i těšíte. A stejně tak i na to, jak se hrdinové se svými problémy poperou, protože ve městě, kde každý váš krok sledují kamery a kde je každé novorozeně očipováno, aby mohla policie i sociální služba sledovat každý jeho pohyb, to opravdu není žádná velká legrace.
Kromě větší krutosti a nemilosrdnosti se druhý díl liší od toho prvního i tím, že tentokrát máme oficiálně dvě hlavní postavy - Jemina a Pavoukova syna Adama a jeho kamarádku Sáru, přičemž je každému věnována stejná míra pozornosti. Sára i Adam se střídají vždy po jedné kapitole, kdy ich formou a tak jak to známe popisují své postřehy. Což je rozhodně největší plus knihy, protože je tímto střídáním pohledů popisována většina scén a my tak máme jedinečnou příležitost sledovat a porovnávat pocity a myšlenky obou hrdinů.

Obyčejně nejsem zastáncem spin-off sérií a podobných volných pokračování, kdy jste si navykli na určitou postavu a v další knize si musíte zvykat, že váš oblíbenec již nehraje první metu a je nahrazen někým jiným, nejčastěji svým potomkem. Nic naplat, ,,Náhradník" může být sebelepší, nadále však bude stát ve stínu svého (téměř) vždy úspěšnějšího rodiče. Adamovi se však daří svým rodičům vyrovnat, v některých scénách snad i překonat, tudíž jsem si druhý díl užívala stejně jako ten první, ne-li snad více.
A i tento fakt přispěl k tomu, že knize dávám 9 bodů z 10 a nemůžu se dočkat třetího dílu.

Moje hodnocení: 9/10

- Anotace i obálka knihy byla použita ze stránek nakladatelství