pondělí 14. května 2012

Recenze: Nebezpečná láska

Autorka: Kateřina Petrusová
České vydání: 375 stran, hardback
Datum vydání: 2012
Nakladatelství: Fragment

Česká anotace: Na doporučení posledního zaměstnavatele získá mladá newyorská ošetřovatelka Paige práci v rodině Bavettových, bohatých podnikatelů pocházejících z Itálie. Má se starat o jejich syna Michaela, mladého muže, který se po autonehodě duševně vrátil do období svého dětství. Paige si k němu postupně nachází cestu a Michael si ji velice oblíbí. Postupem času Paige přichází na to, že se dostala do newyorského podsvětí a její zaměstnavatelé jsou součástí mafie. Co se stane, až se jednou Michael probere? Dostane se Paige ze spárů Bavettových, když odhalila jejich tajemství?

Ano, skutečně je tomu tak - tuto bezmála čtyř set stránkovou knihu napsala Češka. Třikrát hurá! Ano, Ameriko či vůbec celý širý světe, i my máme mezi sebou talenty. Nebyla by to však příslušnice našeho národa, aby jí nebyla naše vlast malá, a proto svůj příběh zasadila do vzrušující New Yorku. Nemáme Kateřině co zazlívat, protože ačkoliv jsou v naší malé zemi aféry a korupce běžnými záležitostmi, mafiáni v Praze by nezaujali tak jako v NY City. A naše generace je už
povětšinou natolik benevolentní, že nám otázka vlastenectví nijak netrhá mandle.
Co je však škoda, je fakt, že z prostředí nevytřískala ani zdaleka tolik, kolik se dalo. Akce prakticky žádná, nečekejte přestřelky ani honičky v autech. Nebezpečná láska je příběh o lásce, která je však nebezpečná asi jako kotě.

Kniha je psána ich-formou, tudíž není nouze o hrdinčiny myšlenkové pochody, které ovládají takřka celý příběh. Není to špatně, čtenář (v tomto případě spíš čtenářka, řekla bych) tak má šanci vcítit se do hrdinky a prakticky se jí i stát. Ano, až tak bravurně dokáže Kateřina Petrusová zachytit příběh, alespoň co se emocionální úrovně týče. Jak už jsme totiž zmínili, s akcí je na tom bledě. Nicméně, v první polovině knihy za akci zaskakuje roztomilý Mikee, toužící po pyžámku se Spidermanem, v druhé polovině je to již probuzený Michael se svým vtipem a šarmem. Nějakou chvíli to funguje, ale ani tenhle šarmantní Ital nedokáže zachránit situaci pokaždé a každý, kdo nevyrostl jen na dívčích románech, se začne po čase dožadovat nějakého toho mafiánství. Což je, nutno dodat, opravdu škoda.

Určitého uspokojení a nějaké té pseudo akce se nám však dostane závěrem knihy, kdy nás autorka emočně naprosto vyždíme, a ačkoliv mě úplně svrbí prsty, abych vám prozradila víc, neudělám to - jen si tu knihu hezky přečtěte sami!

A co se týče samotného slohu - autorka zvládá popisy scén i pocitů, vtip je nenucený a opravdu vtipný a nespisovnost je použita v takové míře, v jaké jí užívá prakticky každý z nás, tudíž jazyk nepůsobí neohrabaně a kniha se díky tomuto faktu čte jako po másle.
Příběh je sám o sobě poutavý, koneckonců, holky, přiznejme si - která z nás by nechtěla zažít něco takového, jako Paige? A postavy si zkrátka zamilujete - Mikee/Michael si vás získá ihned a u Paige vám nezbude než obdivovat její odvahu, protože tu tahle milá a odhodlaná holka rozhodně má. Vcelku příjemné čtení na líná prosluněná odpoledne.

Knize dávám 6 bodů, jeden jsem strhla za konec a zbytek si nechávám na pokračování, po kterém určitě sáhnu.

Moje hodnocení: 6/10

- Obálka knihy byla použita ze stránek nakladatelství