Recenze: Horečka

Autor: Lauren DeStafano
Série: Zahrada nesmrtelnosti
Díl: Druhý
Přeložila: Milena Pellarová
České vydání: 352 stran, hardback
Nakladatelství: Fortuna Libri, 2012

Česká anotace: Rein je opět v akci. Po útěku ze sídla se dostane do zajetí ke kuplířce, avšak odhalí její úmysly a začne opět vzdorovat. Jak dopadne strastiplná cesta k Rowanovi? Vaughn je rozhodnutý přivést Rein zpět do sídla za každou cenu. Tentokrát jde Rein o všechno.

Co, proč a jak nebo Moje reakce:
Vážně miluju knihy, které mě ze začátku nebaví a nakonec se od nich nedokážu odtrhnout. Opravdu, takové knihy jsou prostě nejlepší.

Druhý díl začíná s odstupem pár hodin tam, kde skončil první. Přesto nebude mít čtenář se zorientováním se v ději sebemenší problémy, protože Lauren DeStefano se přímo vyžívá ve flashbacích, kterých je bohatě v průběhu celé knihy. Ačkoliv jindy mě to v knihách neskutečně irituje, v této knize je to neocenitelné plus - flashbacky jsou totiž nenásilné a skvěle zapadají do celého konceptu příběhu.

Co se samotného příběhu týče, ten je vcelku stejně stavěn jako v prvním dílu. Až do poloviny knihy se cosi děje, jen nemáte tušení co a neposadíte se z toho na zadek. Vlastně se divíte, kam zmizel náboj z první knihy a proč se vám sakra při čtení tak zavírají oči, když přitom jste z očekávání druhé knihy nemohli ani spát. Naštěstí druhá polovina knihy vás nenechá ani vydechnout. Mozkové závity se vám z přehršle informací skoro zavaří, prožijete si naprostý emoční kolotoč a když si budete 50 stran před koncem říkat, že víc už prostě nezvládnete, z poslední kapitoly vám málem klepne pepka.
Musím říct, že stejné pocity jsem prožívala i nedávno při čtení Rezistence, kterou jsem měla na začátku sto chutí odložit a na konci jste mě od ní museli odtrhávat násilím. Osobně musím říct, že tyto typy knih jsou nejlepší. Knihy, které se ze začátku tváří, kdo ví jak nejsou průměrné, a přitom vám dokáží vyrazit dech jako nic jiného.

Co se týče postav, ty dospívají. Některé více, jako třeba Gabriel, který nechal projevit se své odvážnější já, některé méně, jako třeba Rein, která se mi zdála méně odhodlaná - jako by si snad s Gabrielem prohodili role. I tak ale zůstává Rein výhradně rozumnou postavou.
Objevují se zde i nové postavy, které rozhodně stojí za zmínku - mateřská a neoblomná Claire, nemluvná, postižená a přesto výhradně inteligentní Debbie a také Silas, který na 100% není tím, kým se zdá být. Řekla bych, že se ještě projeví a v dalším díle nám ukáže něco víc ze svého záhadného charakteru.
Co se týče jiných postav... inu, kromě starého známého krutého Vaughna (který je ještě odpornější, než by snad mohlo být možné) nám Lauren "naservírovala" další krutou postavu, a to Madam Soleskiovou, majitelku lunaparku a vykřičené čtvrtě, která nechává dívky zfetovat a považuje je za svůj majetek, se kterým může zacházet, jak se jí zlíbí. Opravdu, v části knihy, kde se tato odporná ženská vyskytovala, jsem jen skřípala zuby a nadávala.

Když jsem knihu dočetla, dostavil se pocit naprosté prázdnoty a deprese. Ve světě, jaký Lauren stvořila, bych opravdu žít nechtěla. Je děsivý, chaotický, krutý, plný smrti. Vlastně jsem si tak začala říkat, proč vlastně chtěla Rein tak moc utéct na svobodu. Pokud z těchto důvodů vynecháme bratra, svět za zdmi Ashbyova sídla vůbec není nádherný. Začala jsem také docela chápat Lindenovu naivitu za kterou jsem ho v první knize nenáviděla, protože v ní spočítá jakási zvrácená krása. Někdy je asi opravdu lepší nevědět, říkejte si, co chcete.

Neumím si vůbec představit, jak by toto celé mohlo skončit. Na jednu stranu bych byla vážně moc ráda, kdyby celá trilogie skončila klišoidním šťastným koncem, na druhou stranu po tom, co nám Lauren v obou dvou knihách předvedla, se obávám nejhoršího. Přesto se závěrečného třetího dílu nemůžu dočkat, protože všechno nasvědčuje tomu, že nás čeká epické finále.

Ačkoliv jsem se od druhé poloviny knihy nemohla odtrhnout, stále z ní mám smíšené pocity a nevím, co si o ní vlastně myslet. Na jednu stranu je to takový most mezi geniálním prvním dílem a (jak předpokládám) ještě geniálnějším závěrem. Rozhodla jsem se tedy pro kompromis, kdy jsem chtě nechtě musela přihlédnout k vcelku nezajímavé první polovině, protože i ta kolikrát čtenáře odradí.

Mé hodnocení: 8/10

- Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fortuna Libri  za poskytnutí recenzního výtisku