pondělí 7. ledna 2013

Recenze: Nadpozemská


Autor: Cynthia Hand
Série: Nadpozemská
Díl: První
Přeložil: Ivana Svobodová
České vydání: 360 stran, hardback
Nakladatelství: CooBoo, 2012

Česká anotace: Zjistit, že jste částečně anděl, není zrovna běžná rutina ani procházka růžovým sadem, zvlášť když víte, že máte naplnit na Zemi poslání, že máte úkol, který byl svěřen jedině a právě vám, ale nikdo vám neřekne, jaký ten úkol přesně je. Nicméně Clara, hlavní hrdinka trilogie Nadpozemská, se s tím statečně pere. Dokonce se snaží zjistit, kdo je ten pohledný kluk, kterého vídá ve svých snech a který zjevně nějak patří k jejímu poslání. Má ho zachránit? Je tohle smyslem jejího života?
Když se pak setká s Christianem, zdá se, že všechny dílky skládačky zapadly na svá místa. Jenže nic není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Clara je nakonec nucena volit mezi lidskou láskou a andělskou povinností a nikdo netuší, jaké důsledky to všechno může mít.
Nadpozemská je příběhem nejen o andělech, ale zejména o lásce, přátelství, osudu a volbách, které někdy musíme učinit, aniž bychom chtěli.


Co, proč a jak aneb Moje reakce:
Od knihy jsem měla určitá očekávání... a ta se splnila! Nadpozemská je opravdu báječná kniha, která zpracovala andělskou tématiku nově a skvěle.

Trocha toho recenzování:
Andělskou tematiku všeobecně mám skutečně ráda (až na sérii Pád, to je na mě už moc sladké a romantické), byla jsem proto zvědavá, jak se autorka s anděly popasuje, jak je zpracuje a u kolika momentů budu mít pocit deja vu, že jsem už něco podobného někde četla. Možná, že právě proto jsem byla ze začátku skeptická a nezačala číst zrovna objektivně. To se však po prvních pár kapitolách změnilo.

Andělé jsou v této fantastické knize popsáni uvěřitelně a reálně. Existenci Boha autorka nepopírá ani nijak neobchází jakousi neurčitou zmínkou, co víc, zdůrazňuje ho, jelikož bez něj by andělé neexistovali. Jsem ateista, ale toto zdůraznění bylo tak krásně nenásilné, že jsem se nad tím musela pousmát. Andělé zde mají své specifické vlastnosti - samozřejmě mají křídla, mluví všemi jazyky, včetně toho andělského, vyzařují svatozář, pokud jsou jejich pocity opravdu silné... a navíc mají poslání. Každý anděl má to své, které musí na Zemi splnit, a jsou pro to ochotni udělat opravdu vše.
Je zcela pochopitelné, že neexistují jen dobří, ale také zlí andělé - Černokřídlí. Jejich přítomnost prozrazuje neuvěřitelný smutek, který člověka až ochromí. Je důsledkem toho, že nesplnili své poslání a tudíž zklamali Boha. Tato skutečnost byla velmi promyšlená - moc se mi líbilo, že se neodlišují jen tím, že mají černá křídla a jsou zlí, protože myslím, že změna barvy křídel by je až tak nevytrestala. A jako poslední zmíním to, co se mi líbilo snad nejvíce - andělská křídla nemají jen jednotnou bílou barvu. Kdepak, jejich odstín bílé či šedé závisí na tom, jak čistá je jejich duše. 

Co tak říct k hlavním hrdinům? Snad jen, že Clara je po dlouhé době hrdinkou, která mi nelezla na nervy. Fandila jsem jí na každé straně, byla vtipná, sympatická, milá...a obzvláště její hašteření s Tuckerem stálo za to!
Tucker... zdánlivě nesnesitelný kovboj, ale každé holce musí být jasné, že má nějaké to citlivé jádro! Popravdě jsem si ho zamilovala už od první strany, na které se objevil. Měla jsem ho mnohem více ráda než...
Christiana, který byl takový ten zádumčivý sexy typ. Nemám ráda zádumčivé sexy typy :D Takže mi sice přišel milý, ale ne zase tak, abych po něm neustále vzdychala. Přesto má něco do sebe!
Jeho přítelkyně se prostě odmítá nechat zaškatulkovat jako "školní mrcha", což bylo další z příjemných překvapení. Ačkoliv se nedá přímo říci, že bych si ji zamilovala, rozhodně jsem neskřípala zuby pokaždé, když se objevila na scéně.
Dále tu byl také Clařin bratr (také anděl, samosebou) nebo jejich matka - tu už jsem zas tak ráda neměla. Clara ji sice líčila jako milou a úžasnou, ale nějak mi nesedla. Já osobně bych ji brzy za to její tajnůstkářství uškrtila.
A nakonec jsem si nechala Clařinu kamarádku Angelu! Už ze začátku se mi nezdála, myslela jsem si, že je za tou její vizáží plnou záhad něco víc. A měla jsem pravdu! A ačkoliv se mé podezření o tom, že je zlá, nepotvrdilo, stále tak nějak čekám, že nám ukáže svou druhou tvář... i když bych byla raději, kdyby se tak nestalo.

Zkrátka, rozličných charakterů je v této knize nepřeberně. Ale co zaručeně táhne celou knihu... je vlastně všechno, když nad tím tak přemýšlím. Marně uvažuju, co tak knize vytknout, ale nic mě nenapadá. Když si to shrneme, máme tu sympatickou hlavní hrdinku, spoustu postav, mezi kterými si každý najde tu svou oblíbenou, vtip, ironii, všední i ty andělské starosti, báječně zpracovanou andělskou tématiku, akci, napětí, sice dá-se-říct milostný trojúhelník, ale jeho hlavní protagonisté (a hlavně Tucker!) jsou tak skvělí, že to autorce snadno odpustíme. Ještě musím vyzdvihnout nepředvídatelnost a závěr - z toho konce by jednomu explodovala hlava!

Závěrečné hodnocení:
Celkově je kniha napsaná velmi mile a lehce se čte. Jak už jsem řekla, o překvapení není nouze ačkoliv může být čtenář zprvu značně skeptický, autorka se opravdu nedrží zažitého konceptu, kterým je většina YA knih, které obsahují milostný trojúhelník, napsána, což se v dnešní době cení. Pokud hledáte čtení (nejen) na líné odpoledne, u kterého si budete občas i namáhat hlavu, knihu rozhodně doporučuju. Obzvláště, pokud byste se rádi ocitli někde jinde, protože nádherná krajina, ve které se příběh odehrává, je popsána tak dokonale, až se budete cítit, jako byste tam opravdu byli!

Moje hodnocení: 10/10

- Knihu si můžete objednat na stránkách e-shopů LivroMartinus
- Anotace i obrázek obálky byly použity ze stránek nakladatelství CooBoo

5 komentářů:

  1. Už se moc těším, až si Nadpozemskou přečtu.
    Pěkně napsaná recenze :)

    OdpovědětVymazat
  2. Milujem Tuckera, od 1. chvíle sa mi zapáčil 8P
    Naproti tomu s Christianom som mala problémy, bála som sa, že to bude kniha typu Bella a Edward, ako sa po ňom Clara vždy túžebne obzerala, ale akonáhle spoznala Tuckera hneď to bolo lepšie a bolo to dosť rozumné rozhodnutie 8P Páči sa mi ako to autorka vymyslela, kniha je super 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, taky jsem v tom občas viděla Bellu a modlila se, ať to tak nedopadne :D A Tucker je vážně skvělý. Takový miláček! :)

      Vymazat
  3. Naprosto dokonalá andělská kniha :)) Pro mě je navíc důležitá v tom, že je to první knížka od mámi ( a to je nesnáší ) :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máma nesnáší knihy? :D U nás to je tak na pomezí, jsem v rodině jediný pořádný knihomol, takže chápu :D Nicméně máš pravdu, tahle kniha je dokonalá :)

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...