Recenze: Rozpolcení

Série: Svět Tryllů
Díl: Druhý
Přeložil: Jana Jašová
České vydání: 336 stran, hardback
Nakladatelství: Fortuna Libri, 2013

Česká anotace: Když Wendy Everlyová objeví pravdu o svém původu, dojde jí, že její život už nikdy nebude takový jako předtím. Stále však přicházejí nová a nová překvapení.
Dozvídá se, že její spojení s Vittrou je velice úzké, užší než si kdy dokázala představit, a že Vittra se nezastaví před ničím, aby ji získala na svou stranu. Pokud Wendy dokáže ovládnout své schopnosti a pokud se provdá za stejně mocného Trylla, jako je ona sama, bude mít moc ochránit Trylly před válkou s Vittrou. To pro ni však znamená, že se musí navždy vzdát Finna, svého milovaného ochránce, a že musí zapomenout i na Lokiho, okouzlujícího markýze z Vittry.
Je rozpolcená mezi svými vlastními touhami a potřebami lidu, mezi láskou a povinností. Wendy se musí rozhodnout, kterou cestou se vydá. Pokud se rozhodne špatně, může ztratit vše a každého, na kom jí záleží, v obou jejích světech.

Obávám se, že v intervalu mezi přečtením prvního a druhého dílu jsem zapomněla, proč se mi vlastně Dědička tak líbila. Jinak si to zklamání nedovedu vysvětlit. Ale abych zas nekecala, tak špatné to nebylo.

Druhý díl této trilogie o Tryllech byl přesně tím, čeho jsem se obávala, a čeho se obávám u většiny trilogií - pouhou omáčkou, která má nějak vyplnit prostor mezi prvním a druhým dílem. Ať jsem dělala, co jsem dělala, vyhlídka na další princeznovské trable Wendy se mi moc nezamlouvala a já se prostě nemohla začíst. Plus si přidejte pár faktorů, které vás prostě chtě nechtě vytočí, a malér je na světě. Snad jsem si za to mohla sama, když jsem v recenzi na první díl vychválila Dědičku coby oddechovku až do nebes.
A co že mě tak rozčilovalo?

Finn. Ten především. Z mé crush se stal někým, koho jsem prostě nemohla vystát. Pokud jsem se po prvním díle modlila, aby bylo v druhém díle více Finna, nevěděla jsem, jak moc jsem si naběhla. Ten kluk snad nemá rozum! Myslím, že to svoje "jsi princezna a já jenom stopař, nemůžeme být spolu" si měl rozmyslet dřív, než se do sebe oba dva zamilovali. To jeho obcházení a hulvátství a postoj typu "zapomeň na mě", když se jí neustále stavěl do cesty, mi neskutečně lezlo na nervy. Chlapec někde pobral "Edwardovský syndrom" a já měla sto chutí ho za to vyfackovat. Nejen Wendy z něj měla nervy nadranc a bylo jí do breku.
Akce? Nulová až žádná. Ano, něco se sice děje na začátku, když Wendy unesou, což mi dalo jistou naději, že by se přeji jen mohlo v druhém díle něco dít. Omyl. Tato trilogie tak nadále zůstává zaškatulkovaná jen jako opis Wendina života, přípravy pro život budoucí královny a toho, co kdo dělal, co jedl a s kým konverzoval.
Samotné Wendy jsem kolikrát tu mizérii i škodolibě přála, jak mě svým chováním občas dováděla k nepříčetnosti. Jednoduché to neměla, to uznávám, ale... hm, opravdu? Abych jí ale zas tak nekřivdila, měla i světlé chvilky. Ke konci knihy mě dokonce svou změnou postoje překvapila natolik, až jsem se bála, že čtu jinou knihu o jiné hrdince. Moc mě potěšilo, jak se nakonec zachovala a před svými povinnostmi neutekla.

Mimochodem když už jsme u těch postav... Elora. Po prvním díle jsem si myslela, že je to ta nejchladnější osoba pod sluncem. Ale v druhém díle jsem ji opravdu začala mít ráda. Díky pár politickým mecheche, které se v Rozpolcení udály, jsem začala lépe chápat její pohnutky, minulost a charakter (ale v tom posledním mám pořád zmatek).
Matt. Můžete mi prosím někdo vysvětlit, co vlastně tahle postava v příběhu dělá?
Duncan. Takový milý trouba. Doufám ale, že mu dá autorka ve třetím díle více prostoru, aby mohl ukázat, že je taky hrdina!
Loki. Ach, Loki. Více Lokiho! A tímhle už jsem si jistá, tenhle markýz mi přesně padl do noty. Takovou postavu tehle příběh přesně potřeboval! Doufám, že ve třetím díle více zamíchá kartami. Ta bonusová povídka mě celkem uzemnila. Loki je očividně mnohem silnější a nepředvídatelnější charakter, než si kdokoliv z nás myslel.

Co se týče samotného příběhu, jak už jsem psala, v knize moc akce nečekejte. Něco se děje na začátku, ale pak se kniha znovu vleče svým obvyklým pomalým tempem, které vám však bude díky velice jednoduchému a čtivému stylu psaní autorky rychle odsýpat. Pokud se nevzdáte ani přes nelehké začátky, kdy se Wendy opět vrátí do Foreningu, ani se nenadějete a budete na konci knihy, kde na vás čeká další bonusová povídka. Vlastně hned tři - jeden den z pohledu hned tří chlapců/mužů. Na rozdíl od té v prvním díle mě tyhle tři opravdu moc bavily.
Co se rozhodně povedlo, byly pasáže, kdy Wendy trénovala s Tovem své schopnosti. Zasmála jsem se, dozvěděla se něco o tom, jak celá ta Tryllská magie funguje, přesto si myslím, že z toho mohla autorka vytřískat mnohem více. Také byla celkem škoda, že jsme se zase moc nedozvěděli o tom, jak vlastně Forening vypadá - prakticky všechen děj se odehrává v paláci.
Konec byl však přesně takový, jaký jsem po těch tři sta stranách potřebovala - otevřený. Otočila jsem poslední stranu, a ačkoliv jsem věděla, že tohle je prostě konec knihy, stejně jsem doufala, že tam aspoň něco najdu. Našla jsem. Již zmíněné povídky, které způsobily, že se na třetí díl opravdu moc těším. Mimochodem vyjde už v březnu a jmenuje se Boj o trůn. Tak že by přece jenom famózní zakončení této romantické trilogie?

Když nad tím tak přemýšlím, pokud přivřeme oči nad Finnem a jeho nervy drásajícím chováním a pár slepými místy a opět si připomeneme, že tato trilogie je pouze oddechovkou, příjemně nás zabaví. Není problém tuto knihu přečíst za jedno či dvě odpoledne, díky Lokimu si příběh užijete víc, než byste předpokládali a pokud jste před Rozpolcením četli něco akčního, je tahle kniha přesně to pravé. A pokud jsem některé přeci jen odradila, věřte, že stále věřím a doufám a těším se na třetí díl. který nám určitě vyrazí dech!

Mé hodnocení: 7.5/10

- Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fortuna Libri  za poskytnutí recenzního výtisku