Recenze: Zelená jako smaragd

Autorka: Kerstin Gier
Série: Drahokamy
Díl: Třetí
Přeložila: Tereza Pecková
České vydání: 418 stran, hardback
Nakladatelství: CooBoo, 2013

Česká anotace: Gwendolyn má zlomené srdce. Zdá se, že Gideonovo vyznání lásky bylo pouhou fraškou, aby šel na ruku jejich úhlavnímu nepříteli, hrozivému hraběti Saint Germainovi. Ale pak se stane něco naprosto nepochopitelného a Gwennin svět je vzhůru nohama. Ji i Gideona čeká dech beroucí úprk do minulosti, a taky menuety, paruky, kordy a divoké pronásledování a nad tím vším se vznáší otázka, zda se dá stav pokojové fontány vůbec léčit… (pozn. Xemerius se velmi obává, že nikoliv.)

To už byl opravdu konec? Jako opravdový konec? Omluvte mě, jdu se někam vyplakat...

Na závěrečný díl téhle milé a skvělé trilogie jsem se těšila jako na druhé Vánoce. A rozhodně jsem dostala, co jsem očekávala. Snad ještě o něco víc (a to bylo možná vykompenzováno právě tím koncem).
Ze začátku jsem se ale opravdu nechytala. Připadala jsem si naprosto a totálně ztracená, ale hádám, že to už tak u sérií, jejichž děj se odehrává v tak krátkém časovém úseku, prostě stává. Kdybych měla více času, rozhodně si znovu přečtu předchozí dva díly. Takto jsem se akorát snažila matně si vybavit, co zásadního se v Modré jako safír stalo a vám, kteří netrpí akutním nedostatkem času, radím - přečtěte si první dva díly znovu. Rozhodně tím nic neztratíte a naopak si četbu vychutnáte o to víc, pokud nebudete muset lovit v paměti tak, jako já.

Samotný třetí díl byl po obsahové stránce natolik nabitý akcí, až jsem se bála, že jsme nepřeskočili jen v čase, ale i v samotné knize. Jedna akce stíhá druhou, čtenář proto nemá ani chvíli na to, popadnout dech. Pořád se něco děje, pokud se nic neděje, veškerou pozornost čtenáře opět zaměstnávají komplikované a zapletené rodinné vztahy a snaha dopočítat se, co se ve kterém století stalo a jak to souvidí s tím předešlým či následujícím. Ke všemu si musíte dát pozor na proradného hraběte Saint Germana, který si s těmi svými plány prostě nedá pokoj. A když si tohle všechno sesumírujete, zbude vám jen velice malá nezaměstnaná část mozku, která se může zabývat celkovou zápletkou. Paulova poznámka o tom, že mu někdo staví v hlavě metro, byla  opravdu trefná. A pokud jste si ještě nedali dvě a dvě dohromady, řeknu to jednoduše - tohle je jedna z těch knih, u kterých musíte opravdu přemýšlet. Ale ve výsledku to stojí za to.

Co mi však trochu kazilo zážitek z četby, byl překlad. Nabyla jsem silného přesvědčení, že nakladatelství CooBoo spěchalo s vydáním Zelené jako smaragd tak moc, že se rozhodli vynechat závěrečnou korekturu, protože z té přehršle překlepů a až hrozivě špatně formulovaných vět se mi nejednou udělalo špatně od žaludku. A opravdu si myslím, že si tohle tak grandiózní závěrečný díl nezasloužil!

A to stejné se dá říct i o konci. Když spěl děj k závěrečnému vyvrcholení, s hrůzou jsem zjistila, že do konce knihy zbývá pouhých pár desítek stran. Celkově mi konec příjde zbytečně utnutý a nedotažený, skoro jako by si Kerstin řekla - "Ale ne, to už mám napsaných čtyři sta stran? Honem to musím ukončit, aby ta kniha nebyla moc dlouhá!" Věř mi, Kerstin, nejen, že by tě čtenáři za nějakých padesát stran navíc nezlynčovali, dokonce by ti za ně byli vděční - protože se z toho dalo vytřískat mnohem, mnohem víc. A tví čtenáři si rozhodně zasloužili obšírnější vysvětlení.

Celkově bych však hodnotila Zelenou jako smaragd jako ten nejlepší díl z celé série. Spousta starých otázek byla zodpovězena (ačkoliv vytanuly na povrch nové), na své si přijde milovník akce, záhad i romantiky. To vše spolu se spoustou výprav časem, Gweniným nenapodobitelným humorem a báječnými scénami Gideon/Gwendolyn tvoří neuvěřitelně výborný koktejl. Budete se smát, až se budete za břicha popadat, jednou či dvakrát si také zahrajete na pokojovou fontánu a až knihu dočtete, budete stejně jako já doufat, že měla Leslie pravdu a srdce je z marcipánu - protože po uvědomění si faktu, že jste právě přečetli poslední stranu, vám zbude v srdci bolístka po těch skvělých a milých postavách, které vám dovolily cestovat v čase spolu s nimi a zažít tolik dobrodružství.

Mé hodnocení: 9/10