Recenze: Každá jsme jiná

Autor: Aoi, kresba - Jukari Jašiki
Série: Každá jsme jiná
Díl: První
Přeložil: Kristýna Zezulová
České vydání: 192 stran, paperback
Nakladatelství: Zoner Press, 2009

Česká anotace: Začínající módní návrhářka Maju, kterou právě opustil přítel, hledá nové bydlení. Těsně po nastěhování do nového domu ji vyděsí neznámá dívka, když proráží díru do zdi jejího pokoje. Neznámou je Juka, která se věnuje bojovému sportu MMA a jednou s sebou Maju vezme na zápas. Maju je zápasem, který Juka vyhrává, uchvácena a společné bydlení s Jukou se jí najednou začíná líbit…

Jednou a dost.

Manga je - vzhledem k názvu zcela nečekaně - o dvou naprosto rozdílných dívkách, které se seznámí velice netradičním způsobem - ten je čtenáři představen už v anotaci. A to je prosím pěkně celé shrnutí děje. S odhlédnutím od závěrečné kapitolky, která se věnuje ženskému MMA a rozhovoru s japonskou zápasnicí Megumi Fudžii, a o níž snad ani nemusím dodávat, že mě bavila víc než celá manga, se budete nejvíc zaobírat otázkou, proč proboha mangaka (kreslířka mangy) přimalovala postavám knírky.

V celé manze se nic nestane. Vzhledem k tomu, že je to příběh o dvou kamarádkách a jejich vztahových problémech, byste jen bláhově čekali nějakou tu akci. I tak jsem ale přečetla jsem dost knih i mang, jejichž příběh byl vystavěn pouze na obyčejných lidech s obyčejnými životy a obyčejnými problémy, abych věděla, že se to dá zvládnou i lépe než jen s bezduchými, plochými charaktery, jak se nám snaží Aoi namluvit (a fakt, že Aio jsou vlastně dva autoři, dělá celou situaci ještě smutnější). Upřímně řečeno vám žádná z hrdinek nepřiroste k srdci - jedna je naivní a chová se jako malé dítě, ta druhá je zase až příliš uzavřená (nepleťte si to s tajemnou) a platí svému příteli za sex - a snad i za to, aby s ní chodil. Obě dvě dívky jsou neuvěřitelné a nudné a snaha zapojit do kontextu i již zmíněné ženské MMA je jen chabou útěchou pro čtenáře, který se chtěl rýpat v komplikovaných mezilidských vztazích, které manga podle anotace slibuje. Holt nevěř všemu, co se blýská.

Samotná kresba je jednoduší a světlejší, než je obvyklé. Postrádá složitější pozadí a komplexnější stínování. Kromě obličejů, které jsou méně japonské, než je zvykem, je kresba klasičtější než v jakékoliv jiné manze, a až na jednodušší pojetí nijak nevybočuje a je spíše průměrná.

Takže oplatí se vlastně Každá jsme jiná číst? Ano, pokud vám nevadí jednoduchá kresba a charaktery, které vám nepřirostou k srdci. Ale pokud ji nepřečtete, nic velkého se nestane.

Mé hodnocení: 4/10

- Chtěla bych poděkovat nakladatelství Zoner Press za poskytnutí recenzního výtisku